Hoe creëer je een sociale strategie voor Black Friday & Cyber Monday?

23 november 2020 Door Redactie

In de VS zijn Black Friday, en recenter Cyber ​​Monday, vaste data in de winkelkalender. Dit fenomeen is langzaam de Atlantische Oceaan overgestoken, tot het punt waarop Nederlandse retailers nu previewlijsten van verkoopproducten en prijzen aanbieden, die dagelijks worden bijgewerkt, in afwachting van wat hard op weg is om het grootste retailweekend van het land te worden.

En in een poging om de fysieke ‘chaos’ te vermijden, is een aanzienlijke groep slimme shoppers al van plan om online op koopjesjacht te gaan, op zoek te gaan naar inspiratie, prijzen te vergelijken en uiteindelijk een aankoop te doen.

Vorig jaar gaven Nederlandse shoppers miljoenen uit tijdens het Black Friday- en Cyber ​​Monday-weekend. Maar hoe kunnen bedrijven deze Black Friday en Cyber ​​Monday optimaal benutten op sociale media met behulp van social media marketing?

Allereerst een paar fundamentele maar niettemin belangrijke social media marketing regels. Consumenten op sociale media hebben een kortere aandacht spanne, dus houd de inhoud pittig voor een optimale social media marketing.

Wees creatief

Zeer visuele inhoud is krachtig en speelt in op de sterke punten van sociale marketing platforms zoals Pinterest en Instagram, terwijl carrousels goed werken om productvariatie te demonstreren. Wees niet bang om experimenten uit te voeren. A / B-test advertentietypen tegen elkaar om te zien wat het beste werkt voor uw merk en breng wijzigingen in realtime aan.

Houd berichten beknopt en actueel

Zorg ervoor dat je verschillende sociale mediaplatforms gebruikt om gebruikers te bereiken wanneer ze het meest ontvankelijk zijn voor jouw merkboodschap. Begin met het vergroten van bekendheid en betrokkenheid door waardevolle inhoud te promoten die kan worden gedeeld. Leid consumenten vervolgens verder in de trechter met behulp van op overweging en conversie gebaseerde inhoud met krachtige oproepen tot actie om hen ertoe aan te zetten hun koopintentie te volgen.

Verbeter jouw targeting

Maak gebruik van de geavanceerde targeting mogelijkheden van sociale platforms, jouw eigen CRM-gegevens en de doelgroep segmenten van gegevensproviders. Target gebruikers op basis van hun online en offline aankoopgedrag met externe doelgroepen van gegevensproviders. Deze doelgroepen kunnen worden gesynchroniseerd met Facebook-, Instagram- en Twitter-accounts en worden geactiveerd voor al jouw social media marketing campagnes.